Pengalaman

Pengalaman saya ni lah kan, saya ni pernah banyak kali masuk pertandingan bercerita, sajak kemerdekaan, sajak tentang pengorbanan ibu, bercerita tentang kisah baginda nabi kita tercinta SAW, bersyair dan banyak lagilah. (rajin kan?) kekeke 




Yang syair tu kan, saya nak kongsi sikit.
Masa tu saya darjah tiga,  syair dia berbunyi seperti ini,


                      Inilahlah kisah, suatu cerita,
                        Sultan allaudin, berasa duka,
                                          Pencuri mangganas, di negeri Melaka,
                                  Temenggung tidak, jalankan kerja. 
                        
                                         Hang Siak, Hang Isak, diajak bersama,
                          Malam hari, mereka meronda,
                        Suasana sepi, diredahi juga,
                                  Untuk membasmi pencuri durjana.

                          Pencuri berlima, dilihat sultan,
                                        Bertempik baginda, memberi amaran,
                          Terkejut mereka, tidak keruan,
                    Peti ditinggal, ditepi jalan.



                                Hang Isap dititah, tunggu di peti,
                                       Sultan, Hang Siak mengejar pencuri,
                                Di bukit baginda, menikam mati,
                       Seorang lagi, ditikam di titi.

                                    Hang Siak, juga menikam pencuri,
                              Terjun ke sungai, yang dua lagi,
                         Namun puas, berasa di hati,
                               Kerana Melaka damai kembali.


Tu je kekeke yangg kemudian nanti saya tunjukkan.
Oh ya lagi satu saya nak kata
TAMAT tahun 2012~

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman terkena minyak panas (burn experience)

TANDA-TANDA GEMPA BUMI

percubaan yang berlambak